Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Doctorates

Web Content Display Web Content Display

Web Content Display Web Content Display

Web Content Display Web Content Display

Procedury doktorskie

Jesteś w Szkole Doktorskiej

  • Opieka naukowa nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej jest sprawowana przez promotora lub promotorów, w liczbie nie większej niż dwóch, albo przez promotora i promotora pomocniczego.
  • Doktorantowi w terminie do 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia kształcenia (dnia złożenia ślubowania) wyznacza się promotora lub w uzasadnionych przypadkach promotorów:
  1. promotorem może być osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora lub osoba niespełniająca warunków określonych powyżej, ale jest pracownikiem zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej i Rada Dyscypliny uzna, że osoba ta posiada znaczące osiągnięcia w zakresie badań naukowych, których dotyczy rozprawa doktorska.
  2. promotorem pomocniczym – osoba posiadająca stopień doktora.
  3. Promotorem nie może zostać osoba, o której mowa w art. 190 ust. 6 ustawy ( tj. osoba, która w okresie ostatnich 5 lat: była promotorem 4 doktorantów, którzy zostali skreśleni z listy doktorantów z powodu negatywnego wyniku oceny śródokresowej, lub sprawowała opiekę nad przygotowaniem rozprawy przez co najmniej 2 osoby ubiegające się o stopień doktora, które nie uzyskały pozytywnych recenzji
  • Doktorant wnioskuje za pośrednictwem Kierownika programu kształcenia o wyznaczenie promotora lub promotorów. Wniosek wraz załącznikami doktorant składa w dziekanacie ds. doktorantów.
  • Promotora lub promotorów wyznacza Rada Dyscypliny Nauki biologiczne.
  • Promotor pomocniczy wyznaczany jest na wniosek doktoranta.
  • W przypadku, gdy rozprawa doktorska przygotowana będzie w dziedzinie nauki, promotora lub promotorów wyznacza senat.

Uwagi

Jeśli promotor lub promotor pomocniczy jest spoza jednostki UJ należy do wniosku dołączyć krótki rys naukowy tej osoby zawierający m.in.: jednostkę zatrudnienia, tytuł naukowy, najważniejsze publikacje naukowe.

Zgodnie z art. 187 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:

  • Rozprawa doktorska prezentuje ogólną wiedzę teoretyczną kandydata w dyscyplinie albo dyscyplinach oraz umiejętność samodzielnego prowadzenia pracy naukowej lub artystycznej.
  • Przedmiotem rozprawy doktorskiej jest oryginalne rozwiązanie problemu naukowego, oryginalne rozwiązanie w zakresie zastosowania wyników własnych badań naukowych w sferze gospodarczej lub społecznej albo oryginalne dokonanie artystyczne.
  • Rozprawę doktorską może stanowić praca pisemna, w tym:
  1. monografia naukowa,
  2. zbiór opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów naukowych,
  3. praca projektowa, konstrukcyjna, technologiczna, wdrożeniowa lubartystyczna, a także
  4. samodzielna i wyodrębniona część pracy zbiorowej.
  • Do rozprawy doktorskiej dołącza się streszczenie w języku angielskim, a do rozprawy doktorskiej przygotowanej w języku obcym również streszczenie w języku polskim.
  • W przypadku gdy rozprawa doktorska nie jest pracą pisemną, dołącza się opis w językach polskim i angielskim.

Wzór strony tytułowej rozprawy doktorskiej

Zalecania dotyczące rozprawy doktorskiej w postaci spójnego tematycznie zbioru artykułów opublikowanych:

  • powinna zawierać co najmniej 2 oryginalne prace naukowe opublikowane w czasopismach z Journal Citation Reports [Web of Science, tzw. core collection].
  • w artykułach tych doktorant powinien być autorem pierwszym lub korespondencyjnym.
  • zbiór ten może być rozszerzony o wyniki dotychczas nieopublikowane.

Zalecana dotyczące formy rozprawy doktorskiej w postaci spójnego tematycznie zbioru artykułów opublikowanych:

  • Strona tytułowa (dostępna: http://www.wb.uj.edu.pl/stopnie-tytuly/doktoraty)
  • Streszczenie
  • Wstęp zawierający cel, hipotezy, zadania badawcze do 15 stron wydruku
  • Opublikowane artykuły naukowe (ilość wyników opublikowanych zawartych
    w rozprawie powinna przewyższać ilość wyników niepublikowanych)
  • nieopublikowane artykuły naukowe (jeśli artykuły zostały wysłane już do redakcji czasopisma, do takiego manuskryptu dołączone powinno być potwierdzenie z redakcji o otrzymaniu manuskryptu)
  • Oświadczenia współautorów określające indywidualny procentowy wkład i  krótkie merytoryczne uzasadnienie.
  • Dyskusja do 15 stron wydruku
  • Bibliografia wykorzystana we wstępie i dyskusji

I. Przed złożeniem rozprawy doktorskiej doktorant składa w dziekanacie  wypełniony formularz „Metryczka rozprawy doktorskiej” ( zgodnie z zarządzeniem nr 155 Rektora UJ z dnia 28  grudnia 2020 r). Czynność ta jest niezbędna do wprowadzenia rozprawy doktorskiej do serwisu Archiwum Prac (AP).

Po wprowadzeniu przez pracownika dziekanatu danych z metryczki doktorant uzupełnienia poniższe dane w serwisie Archiwum Prac:

  1. język, w którym przygotowano rozprawę doktorską;
  2. tłumaczenie tytułu rozprawy doktorskiej w języku angielskim lub w języku polskim i angielskim, jeżeli język rozprawy jest inny niż polski lub angielski, oraz jej krótki opis i słowa kluczowe w języku polskim i języku angielskim;
  3. niezabezpieczone pliki w formacie PDF z możliwością odczytu maszynowego, zawierające:

rozprawę doktorską wraz z ewentualnymi załącznikami,

streszczenie rozprawy doktorskiej w języku pracy i angielskim, a w przypadku rozprawy doktorskiej przygotowanej w języku obcym również streszczenie w języku polskim,

opis rozprawy doktorskiej w języku polskim i angielskim, w przypadku gdy rozprawa doktorska nie jest pracą pisemną;

  1. oświadczenie o prawach autorskich

Proszę pamiętać, że istnieje konieczność akceptacji w serwisie AP  przez promotora raportu antyplagiatowego oraz umieszczenie opinii, o której mowa w pkt 3 (poniżej)

Po sporządzeniu rozprawy doktorskiej kandydat składa wniosek o przeprowadzenie postepowania o nadanie stopnia doktora.

Do wniosku kandydat dołącza*:

  1. kopię dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dotyczących posiadania tytuł zawodowego magistra, magistra inżyniera albo równorzędnego, z zastrzeżeniem art. 186 ust 2 ustawy; (kserokopia dyplomu oraz oryginał dyplomu do wglądu)
  2. rozprawę doktorską przygotowaną przez kandydata w wersji papierowej (3egzemplarze) i na elektronicznym nośniku danych**;
  3. pozytywną opinię promotora lub promotorów na temat rozprawy doktorskiej (nie  dotyczy promotora pomocniczego)wygenerowaną z serwisu AP;
  4. streszczenie rozprawy w języku angielskim nie dłuższe niż 10 stron, a do rozprawy doktorskiej przygotowanej w języku obcym również streszczenie w języku polskim nie dłuższe niż 10 stron;
  5. oświadczenie, w którym kandydat wskazuje dyscyplinę, w której ubiega się o stopień doktora;
  6. zaakceptowany przez promotora raport( wydruk z AP), potwierdzający sprawdzenie rozprawy doktorskiej z wykorzystaniem Jednolitego Systemu Antyplagiatowego wraz z oceną promotora, czy rozprawa doktorska stanowi pracę oryginalną;
  7. zaświadczenie ze szkoły doktorskiej o ukończeniu kształcenia w szkole doktorskiej;
  8. informację o publikacjach kandydata, spełniających jeden z warunków koniecznych do nadania stopnia doktora ( należy złożyć wykaz publikacji, jeśli jest więcej niż jedna, spełniających poniższe wymagania oraz wydruk jednej pełnej publikacji, która będzie podstawą do spełnienia wspomnianego warunku):

a) 1 artykuł naukowy opublikowany w czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie były ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy, lub

b) 1 monografię naukową wydaną przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy, albo rozdział w takiej monografii.

względnie także innych publikacjach wraz z oświadczeniem w przypadku gdy:

  1. artykuł naukowy, o którym mowa w pkt. 8 a), opublikowany w czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej jest wieloautorski, kandydat załącza do wniosku o wszczęcie postępowania o nadanie stopnia doktora oświadczenie wszystkich współautorów określające indywidualny wkład kandydata w powstawanie artykułu z określeniem procentowego udziału każdego autora w jego powstanie.

Z zastrzeżeniem, że:

  • Gdy z przyczyn niezależnych od kandydata nie jest możliwe uzyskanie oświadczeń współautorów, kandydat załącza oświadczenie pierwszego autora, kierownika projektu, przewodniczącego zespołu lub autora korespondencyjnego.
  • Kandydat jest zwolniony z obowiązku przedłożenia oświadczenia pierwszego autora, kierownika projektu, przewodniczącego zespołu lub autora korespondencyjnego w przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od kandydata nie jest możliwe uzyskanie wymaganego oświadczenia od któregokolwiek z nich. W takim przypadku oświadczenie składa kandydat z wyjaśnieniem przyczyn niezłożenia oświadczenia przez wyżej wymienione osoby.
  1. praca zbiorowa, o której mowa w pkt 8 b), jest pracą wieloautorską, kandydat załącza do wniosku o wszczęcie postępowania o nadanie stopnia doktora oświadczenie wszystkich współautorów, określające indywidualny wkład kandydata w powstawanie pracy zbiorowej z określeniem procentowego udziału każdego autora w jej powstanie.

Z zastrzeżeniem, że:

  • Gdy z przyczyn niezależnych od kandydata nie jest możliwe uzyskanie oświadczeń współautorów, kandydat załącza oświadczenie redaktora pracy, pierwszego autora, autora korespondencyjnego, kierownika projektu lub przewodniczącego zespołu, określające indywidualny wkład kandydata w powstanie tej pracy.
  • Kandydat jest zwolniony z obowiązku przedłożenia oświadczenia redaktora pracy, pierwszego autora, autora korespondencyjnego, kierownika projektu lub przewodniczącego zespołu w przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od kandydata nie jest możliwe uzyskanie wymaganego oświadczenia od któregokolwiek z nich. W takim przypadku oświadczenie składa kandydat, z wyjaśnieniem przyczyn niezłożenia oświadczeń przez wyżej wymienione osoby.

9) oświadczenie, że przedłożona rozprawa nie była przedmiotem innego postępowania o nadanie stopnia doktora ani nie toczy się postępowanie o nadanie stopnia w tej samej dyscyplinie. Jeżeli kandydat ubiegał się wcześniej o nadanie stopnia w tej samej dyscyplinie, należy dołączyć dokument potwierdzający zakończenie tego postępowania.

10) oświadczenie o prawach autorskich wygenerowane z serwisu AP.

Wniosek o przeprowadzenie postępowania wraz z załącznikami kandydat składa w postaci papierowej i elektronicznej1 w dziekanacie Wydziału Biologii, u osoby odpowiedzialnej za  administracyjną obsługę Rady Dyscypliny Nauki biologiczne.

 

Uwagi

*Jeżeli wniosek nie będzie spełniał wymogów formalnych lub nie będzie zawierał wszystkich wymaganych załączników kandydat zostaje wezwany do usunięcia braków w terminie nie krótszym niż 7 dni. W razie nieuzupełnienia wniosku w wyznaczonym terminie, rada dyscypliny pozostawia wniosek bez rozpoznania.

** Rozprawę doktorską, wniosek o przeprowadzenie postępowania wraz z załącznikami wymienionymi powyżej w punktach 1-10, doktorant składa:

  • w postaci papierowej (rozprawa doktorska 3 egz. pozostałe dokumenty w 1 egzemplarzu)
  •  i elektronicznej (1 płytka CD/pendrive lub inny nośnik elektroniczny)

Propozycje promotora w sprawie:

  • Składu komisji doktorskiej (skład-procedura wydziałowo-instytutowa)
  • Kandydatur na recenzentów (procedura wydziałowo-instytutowa)

PRAKTYCZNE INFORMACJE

Powołanie komisji doktorskiej

  • Przewodniczący rady dyscypliny proponuje skład komisji doktorskiej w skład, której wchodzą:

1) przewodniczący,

2) zastępca przewodniczącego,

3) trzej recenzenci,

4) co najmniej czterech członków,

Przewodniczący rady dyscypliny wyznacza sekretarza komisji doktorskiej, który protokołuje przebieg publicznej obrony.

  • W skład komisji doktorskiej mogą być powołane wyłącznie osoby posiadające tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego, reprezentujące dyscyplinę lub dyscyplinę pokrewną w stosunku do tematu rozprawy oraz osoby niespełniające warunków określonych powyżej, ale będące pracownikiem zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej i Rada Dyscypliny uzna, że osoba ta posiada znaczące osiągnięcia w zakresie badań naukowych, których dotyczy rozprawa doktorska.

Wyznaczona przez radę dyscypliny komisja doktorska:

  1. podejmowania uchwały w przedmiocie dopuszczenia rozprawy doktorskiej do publicznej obrony,
  2. przeprowadzenia publicznej obrony rozprawy doktorskiej,
  3. podejmowania uchwały o przyjęciu publicznej obrony rozprawy doktorskiej.

Wyznaczenie recenzentów

  • Rada dyscypliny wyznacza trzech recenzentów.

Recenzentem może być:

  1. osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł   profesora, reprezentująca dyscyplinę lub dyscyplinę pokrewną w stosunku do tematu rozprawy doktorskiej.
  2. niespełniająca powyższego warunku określonego, ale która jest pracownikiem zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, i rada dyscypliny uzna, że osoba ta posiada znaczące osiągnięcia w zakresie zagadnień naukowych, których dotyczy rozprawa doktorska.

Recenzentem nie może być:

  1. osoba, w stosunku do której zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności, w szczególności która ma wspólne prace badawcze, wspólny dorobek publikacyjny z kandydatem.
  2. osoba będąca pracownikiem Uniwersytetu ani jednostki, której pracownikiem jest kandydat.
  • Recenzent sporządza recenzje rozprawy doktorskiej w terminie 2 miesięcy od dnia jej otrzymania.

Doktorant może zostać dopuszczony do publicznej obrony rozprawy doktorskiej, kiedy:

  1. Otrzymał pozytywne recenzje od co najmniej dwóch recenzentów
  2. Spełnił wymogi formalne do wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego doktora.
  • Przewodniczący rady dyscypliny przekazuje otrzymane recenzje przewodniczącemu komisji doktorskiej chyba, że wszystkie trzy recenzje są pozytywne, wówczas komisja doktorska nie zbiera się, a przewodniczący rady dyscypliny dopuszcza do publicznej obrony rozprawy doktorskiej.
  • Jeżeli wpłyną dwie pozytywne i jedna negatywna recenzja to przewodniczący komisji doktorskiej zwołuje posiedzenie w celu podjęcia uchwały w sprawie dopuszczenia do publicznej obrony rozprawy doktorskiej.
  • W przypadku otrzymania co najmniej dwóch negatywnych recenzji rozprawy doktorskiej rada dyscypliny wydaje postanowienie o odmowie dopuszczenia do obrony.
  • Na postanowienie o odmowie dopuszczenia do obrony rozprawy doktorskiej kandydatowi przysługuje zażalenie do Rady Doskonałości Naukowej w terminie 7 dni od otrzymania postanowienia rady dyscypliny.

W przypadku dopuszczenia kandydata do publicznej obrony rozprawy doktorskiej, przewodniczący komisji wyznacza termin obrony.

 

Przewodniczący rady dyscypliny:

  1. zawiadamia poprzez ogłoszenie na stronie internetowej Uniwersytetu o dacie i miejscu publicznej obrony rozprawy doktorskiej
  2. udostępnia w BIP rozprawę doktorską, nie później niż 30 dni przed wyznaczonym dniem obrony rozprawy doktorskiej, jeśli jest ona pracą pisemną wraz z jej streszczeniem oraz recenzjami.

W przypadku rozprawy doktorskiej, której przedmiot jest objęty tajemnicą prawnie chronioną, udostępnia się tylko recenzje z wyłączeniem treści objętych tą tajemnicą.

 

Uwaga

Niezwłocznie po podjęciu przez komisję doktorską albo radę dyscypliny uchwały w sprawie dopuszczenia do publicznej obrony rozprawy doktorskiej albo po dopuszczeniu do publicznej obrony rozprawy doktorskiej przez przewodniczącego rady dyscypliny, pracownik wydziału uzupełnia w USOS planowany termin obrony. Termin obrony nie może zostać wyznaczony w okresie krótszym niż 40 dni od dnia dopuszczenia do publicznej obrony rozprawy doktorskiej

  • W przypadku dopuszczenia kandydata do publicznej obrony rozprawy doktorskiej, przewodniczący komisji wyznacza termin obrony.
  • O dacie i miejscu publicznej obrony rozprawy doktorskiej przewodniczący rady dyscypliny zawiadamia poprzez ogłoszenie na stronie internetowej Uniwersytetu.
  • Publiczna obrona odbywa się na otwartym posiedzeniu komisji, które prowadzi przewodniczący komisji lub jego zastępca.
  • Publiczna obrona może być przeprowadzona przy użyciu urządzeń technicznych umożliwiających jej przeprowadzenie na odległość z jednoczesnym bezpośrednim przekazem obrazu i dźwięku.
  • Komisja doktorska może przeprowadzić publiczną obronę przy obecności co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego albo zastępcy przewodniczącego komisji doktorskiej i dwóch recenzentów.
  • Przebieg obrony:
  1. kandydat przedstawienia autoreferat((główną tematykę i wnioski rozprawy)
  2. przewodniczący komisji doktorskiej zarządza przedstawienie recenzji. (W przypadku nieobecności recenzenta przewodniczący komisji streszcza recenzję i przedstawia jej wniosek, a na żądanie któregokolwiek z członków komisji lub kandydata recenzja jest odczytywana w całości.)
  3. przewodniczący komisji doktorskiej otwiera dyskusję. W dyskusji mogą brać udział wszyscy obecni na posiedzeniu. O udzieleniu głosu decyduje prowadzący posiedzenie.
  • Po zakończeniu publicznej obrony komisja na posiedzeniu podejmuje uchwałę zawierającą wniosek w przedmiocie przyjęcia publicznej obrony rozprawy doktorskiej oraz przygotowania projektu uchwały dla rady dyscypliny o nadaniu lub odmowie nadania stopnia doktora.
  • Jeśli co najmniej dwóch recenzentów zgłosi w recenzji wniosek o wyróżnienie rozprawy doktorskiej, przewodniczący poddaje ten wniosek pod głosowanie. Komisja doktorska przedstawia radzie dyscypliny wniosek o wyróżnienie rozprawy doktorskiej, jeśli uzyskał on bezwzględną większość głosów.

Za przeprowadzenie obrony odpowiadają powołane Komisje doktorskie.

 
  • Rada dyscypliny na wniosek Komisji doktorskiej podejmuje uchwałę ws. wyróżnienia rozprawy doktorskiej
  • Uchwała rady dyscypliny o odmowie nadania stopnia doktora zawiera uzasadnienie ze wskazaniem podstaw faktycznych i prawnych, na podstawie których wydano decyzję o odmowie.
  • Na decyzję o odmowie nadania stopnia doktora kandydatowi przysługuje odwołanie do Rady Doskonałości Naukowej za pośrednictwem rady dyscypliny w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.